Sekretarka opis zawodu

2 min czytania
Sekretarka  opis zawodu

Stanowisko sekretarki ma charakter pomocniczy i administracyjny. Podczas swojego dnia pracy sekretarka zajmuje codzienną obsługą sekretariatu, bezpośrednio podległego szefowi. Chodzi o odbieranie poczty, telefonów, podejmowanie gości i udzielaniu im informacji. Sporządzanie, katalogowanie i segregowanie dokumentacji. Sporządzanie spisu opływanych pism, wydawanych decyzji. A także do pewnego stopnia organizowanie czasu szefa, ustalanie terminów jego spotkań biznesowych lub urzędowych oraz dbanie o przestrzeganie grafików. Sekretarka odnotowuje pozostawione dla szefa wiadomości, a następnie mu je przekazuje. Dba o czystość i schludność sekretariatu, który jest główną wizytówką firmy. Oprócz tego wykonuje pozostałe polecenia swojego szefa dyrektora, prezesa, starosty, burmistrza itp.

Szerszy opis zawodu sekretarki jest dostępny na blogu https://www.zlecenia.pl/blog/jak-wyglada-praca-jako-sekretarka-czym-zajmuje-sie-sekretarka/.

Sekretarka wymagania zawodowe

Na ogół wykształcenie nie jest szczególnie istotne w tej pracy. W wielu przedsiębiorstwach wystarcza średnie, ewentualnie pogłębione ukończeniem kursów z zakresu obsługi sprzętu biurowego czy komputerowych pakietów biurowych służących do pisania tekstów, sporządzania baz danych i wyliczeń. Administracja państwowa jednak w większym stopniu stawia na wykształcenie wyższe, najlepiej o profilu administracyjnym. Nie bez znaczenia jest znajomość języków obcych, prawo jazdy i doświadczenie w pracy w sekretariacie lub biurze. Największe znaczenie dla pracodawców jednak ma przejawianie pewnych istotnych predyspozycji dokładność, dyspozycyjność, sumienność, umiejętność organizacji własnej pracy oraz pracy pod presją czasu. To także zajęcie dla osób komunikatywnych, asertywnych, operatywnych, umiejących nawiązywać relacje oraz w sposób kulturalny obsługiwać interesantów. Nie bez znaczenia jest umiejętność zachowania dyskrecji oraz lojalność wobec firmy. Podobnie jak aparycja praktyka pokazuje, że większe szanse na zatrudnienie mają młode kobiety, do około 40 roku życia o przyjemnej dla oka i reprezentatywnej urodzie. Przeciwskazaniem jest z kolei niepełnosprawność słuchu, wymowy albo układu ruchu.

Więcej o tym jak zostać dobrą sekretarką przeczytasz na stronie https://www.zlecenia.pl/blog/jak-zostac-sekretarka-sprawdz-czy-masz-predyspozycje-by-pracowac-jako-sekretarka/.

Sekretarka warunki pracy

Ta praca ma typowy biurowy charakter. Polega na obsłudze komputera, drukarki i innych typowych biurowych sprzętów. Wokół stanowisko pracy otaczają segregatory wypełnione dokumentacją, fakturami czy umowami. W większości wypadków praca odbywa się w zwyczajowych godzinach, z wolnymi weekendami i świętami. Nie zmienia to jednak faktu, że często praca ma spore tempo, poddaje pracownicę presji i wymaga odporności na stres. Wadą jest też dużo spędzanego czasu w pozycji siedzącej, co nie sprzyja pozytywnie na układ ruchu i krążenia.

Sekretarka zatrudnienie i zarobki

Sekretarek potrzebuje praktycznie każda większa firma usługowa, handlowa, produkcyjna czy nawet urzędy, instytucje publiczne, kulturalne, naukowe. Zarobki różnią się w zależności od firmy oraz stażu pracy na ogół zaczynają się w okolicach pensji minimalnej a sięgają do 4500 zł brutto.

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

owlkp_kf