Sekretarka – opis zawodu

Stanowisko sekretarki ma charakter pomocniczy i administracyjny. Podczas swojego dnia pracy sekretarka zajmuje codzienną obsługą sekretariatu, bezpośrednio podległego szefowi. Chodzi o odbieranie poczty, telefonów, podejmowanie gości i udzielaniu im informacji. Sporządzanie, katalogowanie i segregowanie dokumentacji. Sporządzanie spisu opływanych pism, wydawanych decyzji. A także do pewnego stopnia organizowanie czasu szefa, ustalanie terminów jego spotkań biznesowych lub urzędowych oraz dbanie o przestrzeganie grafików. Sekretarka odnotowuje pozostawione dla szefa wiadomości, a następnie mu je przekazuje. Dba o czystość i schludność sekretariatu, który jest główną wizytówką firmy. Oprócz tego wykonuje pozostałe polecenia swojego szefa – dyrektora, prezesa, starosty, burmistrza itp.

Szerszy opis zawodu sekretarki jest dostępny na blogu https://www.zlecenia.pl/blog/jak-wyglada-praca-jako-sekretarka-czym-zajmuje-sie-sekretarka/.

Sekretarka – wymagania zawodowe

Na ogół wykształcenie nie jest szczególnie istotne w tej pracy. W wielu przedsiębiorstwach wystarcza średnie, ewentualnie pogłębione ukończeniem kursów z zakresu obsługi sprzętu biurowego czy komputerowych pakietów biurowych służących do pisania tekstów, sporządzania baz danych i wyliczeń. Administracja państwowa jednak w większym stopniu stawia na wykształcenie wyższe, najlepiej o profilu administracyjnym. Nie bez znaczenia jest znajomość języków obcych, prawo jazdy i doświadczenie w pracy w sekretariacie lub biurze. Największe znaczenie dla pracodawców jednak ma przejawianie pewnych istotnych predyspozycji – dokładność, dyspozycyjność, sumienność, umiejętność organizacji własnej pracy oraz pracy pod presją czasu. To także zajęcie dla osób komunikatywnych, asertywnych, operatywnych, umiejących nawiązywać relacje oraz w sposób kulturalny obsługiwać interesantów. Nie bez znaczenia jest umiejętność zachowania dyskrecji oraz lojalność wobec firmy. Podobnie jak aparycja – praktyka pokazuje, że większe szanse na zatrudnienie mają młode kobiety, do około 40 roku życia o przyjemnej dla oka i reprezentatywnej urodzie. Przeciwskazaniem jest z kolei niepełnosprawność słuchu, wymowy albo układu ruchu.

Więcej o tym jak zostać dobrą sekretarką przeczytasz na stronie https://www.zlecenia.pl/blog/jak-zostac-sekretarka-sprawdz-czy-masz-predyspozycje-by-pracowac-jako-sekretarka/.

Sekretarka – warunki pracy

Ta praca ma typowy biurowy charakter. Polega na obsłudze komputera, drukarki i innych typowych biurowych sprzętów. Wokół stanowisko pracy otaczają segregatory wypełnione dokumentacją, fakturami czy umowami. W większości wypadków praca odbywa się w zwyczajowych godzinach, z wolnymi weekendami i świętami. Nie zmienia to jednak faktu, że często praca ma spore tempo, poddaje pracownicę presji i wymaga odporności na stres. Wadą jest też dużo spędzanego czasu w pozycji siedzącej, co nie sprzyja pozytywnie na układ ruchu i krążenia.

Sekretarka – zatrudnienie i zarobki

Sekretarek potrzebuje praktycznie każda większa firma usługowa, handlowa, produkcyjna czy nawet urzędy, instytucje publiczne, kulturalne, naukowe. Zarobki różnią się w zależności od firmy oraz stażu pracy – na ogół zaczynają się w okolicach pensji minimalnej a sięgają do 4500 zł brutto.