Czasami zdarza się, że zakupiony produkt okazuje się nietrafiony. W dobie zakupów internetowych nie zawsze jasne jest, jak postępować w takiej sytuacji. Jak zwrócić produkt? Jak anulować zamówienie, gdy zmienisz zdanie w trakcie jego realizacji? W tym poradniku dowiesz się, czy sklep może anulować zamówienie oraz jak powinien wtedy postępować konsument. Dodatkowo: jakie przywileje w przypadku anulowania zamówienia przysługują sprzedawcy?
Anulowanie zamówienia w sklepie internetowym – konsument
Jako konsument masz prawo do zwrotu zakupionego przez siebie towaru przez 14 dni bez podania przyczyny, dlaczego go zwracasz. Dodatkowo sprzedawca ma obowiązek poinformowania nabywcy usługi lub towaru zakupionego przez internet o prawie zwrotu. Jeśli tego nie zrobi, okres ten wydłuża się do 12 miesięcy. Ulega to zmianie, gdy sprzedający zauważy swój błąd i poinformuje nabywcę o takiej możliwości. Wtedy konsument od dnia poinformowania przez sklep ma ponownie 14 dni na odstąpienie od umowy. Odstąpić od umowy możesz: na piśmie, drogą mailową lub nawet za pomocą SMS-a. Ważne jest, aby przed odesłaniem towaru wyrazić chęć odstąpienia od umowy, tak aby sprzedawca wiedział, że towar nie jest na przykład reklamacją.
Gdy w czasie procesu realizacji zmieni się Twoja decyzja co do nabytego towaru, większość serwisów pozwala na anulowanie zamówienia w sklepie internetowym. Przed kupnem warto jednak sprawdzić, czy sklep dopuszcza taką możliwość.
Należy wtedy skontaktować się ze sprzedawcą za pomocą biura obsługi klienta lub inną drogą określoną w regulaminie.
Anulowanie opłaconego zamówienia przez sklep internetowy
Czy sklep internetowy może anulować zamówienie? Tak, choć zdarza się to stosunkowo rzadko. Często powodem takiej sytuacji jest błędna ilość towaru podana na stronie, nieprawidłowa cena, problemy związane z dostawą czy transportem. W takim wypadku sklep powinien niezwłocznie powiadomić o tym klienta. Jak postępować w takiej sytuacji jako konsument?
Wszystko uzależnione jest od zasad zapisanych w regulaminie serwisu. Sklepy internetowe ze względu na rosnącą popularność powinny w swoim regulaminie przewidzieć sytuacje, kiedy towar lub usługa nie dociera do nabywcy. W przeciwnym razie, gdy nie zostanie to określone w regulaminie, kupujący ma prawo do odszkodowania. Ważny jest tutaj sposób, w jaki umowa między sprzedającym a kupującym została zawarta. Zabezpieczeniem dla sklepu internetowego w takiej sytuacji jest przeprowadzenie procesu sprzedaży za pomocą potwierdzenia sklepu o realizacji zamówienia. Przykładem może być tu sytuacja, w której do zawarcia umowy dochodzi tylko dzięki potwierdzeniu otrzymania informacji o kupnie przez sprzedawcę lub też wskutek akceptacji złożenia zamówienia przez klienta (np. mailowo). Jest to rozwiązanie chroniące sklep internetowy w wypadku błędów przy procesie sprzedażowym.
W przypadku gdy mimo wszystko dojdzie do anulowania opłaconego zamówienia, a umowa kupna-sprzedaży nie została zerwana, jako konsument masz prawo nabyć towar lub usługę u innego sprzedawcy. W takim wypadku jesteś zobowiązany do uzyskania zwrotu pieniędzy lub różnicy w cenie, gdy towar w innym sklepie okaże się droższy.