Szyny, podkłady, jak również inne akcesoria stalowe stosowane dla nowoczesnej zabudowy trakcji kolejowej i tramwajowej, stanowią podstawowe elementy uzbrojenia tego ważnego transportu. Elementy te zapewniają właściwe prowadzenie kół oraz bezpieczne poruszanie pojazdów. W celu zapewnienia płynnej i komfortowej eksploatacji bardzo istotne jest zastosowanie materiałów staliwnych przerobionych na drodze obróbki plastycznej. Jakimi cechami charakteryzują się wysokojakościowe szyny tramwajowe oraz kolejowe. Poznajmy TOP-5!
Co oznacza bezpieczny transport szynowy?
Nie ulega wątpliwości, że trzeba rozpocząć od szyn tramwajowych. Rozstaw tych elementów zależy od konkretnego zastosowania korzystających z nich urządzeń. Transport kolejowy to obszar przemysłu transportowego lądowego, którego celem jest przemieszczanie ładunków oraz ludzi po najmniejszej odległości między punktem początkowym a docelowym. Pomimo że ten środek transportu nie należy do najszybszych, jest bardzo bezpieczny oraz tani w eksploatacji.
Szyny tramwajowe oraz kolejowe pełnią tutaj bardzo istotną rolę w kierunku odpowiedniego utrzymania pociągu i wagonów. Bardzo ważny jest również fakt szybkiego wyhamowania środka transportowego, co jest związane z odpowiednią konstrukcją szyn.
Infrastruktura transportu miejskiego obejmuje linie autobusowe oraz szyny tramwajowe. Cena tych produktów podyktowana jest konkretnym rozwiązaniem i miejskim planem inwestycyjnym. Można tutaj wyróżnić szyny tramwajowe blokowe oraz szyny tramwajowe rowkowe. Jakie są różnice pomiędzy nimi? Spieszymy z odpowiedzią!
Różnica między szynami tramwajowymi a rowkowymi
Wiele hurtowni stali oferuje dwa rodzaje produktów przeznaczonych do budowania miejskiej trakcji tramwajowej – są to szyny tramwajowe blokowe oraz szyny tramwajowe rowkowe.
W obu przypadkach charakterystycznymi elementami konstrukcyjnymi są:
- główka – część szyny, po której toczy się stalowe koło jezdne tramwaju, która posiada odpowiedni profil dopasowania do obręczy koła,
- stopka – dolna część szyny stanowiąca podkład pod budowę betonową i jednocześnie daje możliwość stabilnego przytwierdzenia szyny do podłoża,
- rowek – część konstrukcyjna szyny tramwajowej, które zapewnia stabilniejsze prowadzenie pojazdu po łukach.
Główną różnicą między szynami tramwajowymi rowkowymi a blokowymi jest występowania charakterystycznej szyjki w pierwszym typie. Dzięki temu możliwe jest lepsze prowadzenie kół jezdnych tramwaju, co ma szczególne znaczenie w przypadku występowania częstych zmian kierunku jazdy. Zazwyczaj produkty te, które powstają w procesie walcowania, są droższe od blokowych odpowiedników, jednak bardziej stabilne i wymagają rzadszej konserwacji.
Wielu producentów oferuje bogaty asortyment, który z powodzeniem może być dopasowany do indywidualnych predyspozycji klienta. Najwyższe standardy jakości i precyzji wykonania spełniają szyny tramwajowe Moris.
TOP-5 najistotniejszych cech szyn kolejowych
Szyny tramwajowe powinny być budowane z dużą dbałością o szczegóły techniczne. Cechują się wieloma aspektami technicznymi, które powinny być doprecyzowane w każdym calu. Poznaj najważniejsze cechy szyn tramwajowych!
- Wysoka wytrzymałość na rozciąganie i ściskanie – jedna z najbardziej kluczowych cech z uwagi na nieustanne obciążenia dynamiczne, co zapobiega nagłemu pękaniu oraz odkształceniom.
- Niski współczynnik rozszerzalności cieplnej, co ma szczególne znaczenie, kiedy szyny tramwajowe narażone są na działanie zmiennych warunków pogodowych. Dzięki temu nie dochodzi do nieprzewidzianych odkształceń materiału i konstrukcja jest bardziej stabilna.
- Odporność na korozję i pękanie, co również związane jest z działaniem obciążeń dynamicznych, ale również nieprzewidzianymi i zmiennymi warunkami pogodowymi. Dzięki wysokiej żaro- i kwasoodporności, szyny tramwajowe mogą służyć na długie lata.
- Łatwość montażu i demontażu, dzięki czemu łatwa jest szybka naprawa trakcji tramwajowej, bez większego zakłócenia ruchu miejskiego.
- Wysoka tolerancja wymiarowa co umożliwia dokładne dopasowanie szyn tramwajowych i zmniejsza liczbę wypadków oraz zakłóceń w ruchu miejskim.