W ostatnich miesiącach w Przygodzicach odbyła się wyjątkowa akcja edukacyjna, która miała na celu upamiętnienie bohaterów Powstania Wielkopolskiego. Uczniowie mieli okazję nie tylko przyswoić wiedzę historyczną, ale również wziąć czynny udział w warsztatach, które przybliżyły im realia życia sprzed ponad stu lat.
- Warsztaty i inscenizacje - nauka przez działanie
- Historie z przeszłości - Bitwa pod Wiatrakami
- Twórcze działania i finał projektu
Warsztaty i inscenizacje - nauka przez działanie
W ramach projektu „W hołdzie bohaterom Powstania Wielkopolskiego 1918-1919”, który był organizowany przez Stowarzyszenie na Rzecz Promocji i Rozwoju Edukacji Powiatu Ostrowskiego, uczniowie Zespołu Szkół Ponadpodstawowych Centrum Kształcenia Ustawicznego w Przygodzicach oraz Szkoły Podstawowej nr 14 w Ostrowie Wielkopolskim mieli szansę uczestniczyć w różnorodnych zajęciach. Od września do listopada, młodzież brała udział w lekcjach historycznych, musztrze wojskowej oraz warsztatach kulinarnych i rzeźbiarskich.
Historie z przeszłości - Bitwa pod Wiatrakami
Jednym z kluczowych elementów akcji były warsztaty odbywające się w Muzeum Rolnictwa i Młynarstwa w Osiecznej, które miały na celu przybliżenie uczniom wydarzeń związanych z Powstaniem. Uczestnicy dowiedzieli się o Bitwie pod Wiatrakami, która miała miejsce 11 stycznia 1919 roku. Młodzież nie tylko poznawała historie, ale również wcielała się w role powstańców, co pozwoliło im na praktyczne doświadczenie militariów tamtej epoki, w tym musztry oraz obsługi historycznej broni.
Twórcze działania i finał projektu
W kolejnych etapach projektu uczniowie mieli okazję wykonać płaskorzeźby orła powstańczego z gliny podczas warsztatów rzeźbiarsko-ceramicznych. Prace te zostały zaprezentowane na wystawie, która odbyła się 8 listopada w trakcie uroczystego apelu z okazji 106. rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości. Finałem akcji było złożenie kwiatów pod pomnikiem powstańców w Przygodzicach oraz rekonstrukcja historyczna walk powstańczych na terenie szkoły, w którą zaangażowali się uczniowie z różnych placówek.
Koordynator projektu, Bartosz Lisiak, podkreślał znaczenie takich inicjatyw, które nie tylko uczą historii, ale także integrują młodzież oraz rozwijają ich kreatywność. Projekt był współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Dotacyjnego „Niepodległa”, co dodatkowo podkreśla jego rangę i znaczenie dla lokalnej społeczności.
Wg inf z: Powiat