Chrońmy swoje oszczędności i dane, ponieważ oszuści nie przestają działać na szkodę innych. Bardzo wiele osób jest świadomych zagrożeń, jednak ciągle jeszcze zdarzają się przypadki, kiedy ktoś odda oszczędności, kliknie link, prześle kod Blik oszustowi, dlatego nie przestajemy ostrzegać.

Niemal każdego dnia czytamy w internecie, że ktoś został oszukany, stracił oszczędności, przekazał dane do logowania. Wiele osób uczy się na błędach innych i jest coraz ostrożniejsza dokonując transakcji w sieci, jednak ciągle zdarzają się osoby, które ulegają oszustom i tracą swoje pieniądze.

Pozostańmy ostrożni, jeśli chodzi o transakcje dokonywane za pośrednictwem internetu, chrońmy również swoje dane, hasła do logowania i PIN-y do kart płatniczych.

Przestrzegajmy kilku poniższych wskazówek, aby uchronić się przed oszustami:

  • nie klikaj żadnych odsyłaczy w wiadomości przesłanej sms-em, za pośrednictwem komunikatora, czy e-maila: odsyłacze te często prowadzą do sfałszowanych stron,
  • nie otwieraj załączników do wiadomości, jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące nadawcy,
  • uważnie przyjrzyj się ofercie, która zawiera bardzo zaniżoną cenę w stosunku do innych ofert,
  • czytaj komentarze innych osób kupujących, duża liczba negatywnych może świadczyć o nieuczciwości sprzedającego,
  • wiele serwisów aukcyjnych proponuje ubezpieczenie transakcji oraz program zapewniający ochronę kupującym – skorzystajmy z niego,
  • unikajmy zakupów poza aukcją,
  • przy odbiorze zamówionej przesyłki sprawdzajmy zawsze jej stan, czy nie została uszkodzona i co się w niej znajduje,
  • korzystajmy z programu antywirusowego,
  • nie podawaj swoich osobistych danych na otwartych zasobach: dane, które pozostawiasz w Internecie, są gromadzone przez algorytmy, które wysyłają je cyberprzestępcom, ci z kolei wykorzystują je do własnych celów (na przykład, żeby wysyłać więcej spamu na twój adres e-mail),
  • nie pobieraj niczego z nieznanych stron internetowych.

(KWP w Gorzowie Wlkp. / kp)