Do jakich temperatur można jeździć na letnich oponach?

2 min czytania
Do jakich temperatur można jeździć na letnich oponach?

Do jakich temperatur można jeździć na letnich oponach?

Od wielu lat wśród kierowców istnieje wyraźny podział na zwolenników zmiany opon letnich na zimowe podczas mroźnych miesięcy oraz tych, którzy twierdzą, że w Polsce nie opłaca się wymieniać ogumienia ze względu na zbyt krótko trwającą zimę. Niestety druga grupa bardzo się myli, bowiem wystarczy jeden mroźny dzień czy śnieżyca i perspektywa zaczyna się zmieniać. Zatem - do jakich temperatur można jeździć na letnich oponach i kiedy warto je zmienić? Podpowiadamy.

Dlaczego warto zmieniać opony letnie na zimowe?

Zimą wielu kierowców, mimo dużego stażu za kierownicą, miewa problemy z opanowaniem auta na oblodzonych czy zaśnieżonych drogach. Takie warunki sprawiają, że bez odpowiedniego ogumienia możemy mieć trudności z wyprowadzeniem auta w trakcie poślizgu bądź wjechania w małą zaspę. Klasyczne opony na trudne warunki drogowe są projektowane w taki sposób, aby mogły zapewnić optymalne osiągi w trakcie pory zimowej, która obejmuje opady śniegu, gołoledź czy błoto pośniegowe. Specjalna mieszanka gumowa zachowuje elastyczność w niższych temperaturach, a specyficzna budowa bieżnika, która posiada duże bloki w strefie barkowej oraz dużą ilość odpowiednio ukształtowanych nacięć lamelkowych, zapewnia dobrą przyczepność.

Opony letnie 205/55r16 są również bardziej odporne na aquaplaning niż ogumienie w wersji letniej. Jest to spowodowane otwartą rzeźbą bieżnika oraz zdecydowanie większą głębokością w porównaniu z letnią wersją. W dodatku towarzyszy im również specjalny układ rowków, który zapewnia optymalne odprowadzanie wody.

Przy jakiej temperaturze należy zmienić opony letnie na zimowe?

Nie ma jednej i stałej temperatury, która wskazywałaby na konieczność zmiany opon letnich na zimowe. Jest to kwestia mocno indywidualna, jednak nie powinniśmy zwlekać zbyt długo, ponieważ w każdej chwili może zaskoczyć nas śnieg czy gołoledź, a w takim momencie nawet dotarcie do wulkanizatora może sprawiać już duży kłopot. Na ogół opony letnie skonstruowane są w taki sposób, aby można było je wykorzystywać przy bardzo wysokich prędkościach, które rozwija się chociażby na drogach szybkiego ruchu bądź autostradzie. Takie ogumienie jednak zmienia swoje właściwości już poniżej 1 stopnia Celsjusza. Wtedy to mieszanka gumowa zaczyna przypominać bardziej plastik, co przyczynia się do poślizgów.

Większość kierowców w Polsce stosuje letnie opony typu ,,standard”, które nie mają mocno wygórowanych osiągów. One z kolei posiadają temperaturę graniczną +7 stopni Celsjusza. Zmiennej aury nie warto lekceważyć, dlatego wyżej podana wartość temperatury jest wystarczająca, aby zainteresować się wymianą letnich opon na zimowe.

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

owlkp_kf