Pod pojęciem podsterowności oraz nadsterowności należy rozumieć nietypowe zachowanie pojazdu w czasie pokonywania zakrętów. Innymi słowy, auto nie jedzie w taki sposób, jaki wymaga od tego kąt skręcenia kierownicy. W wyniku takiego zachowania samochodu zakręt jest ścinany albo jazda jest zbyt szeroka. Warto uzyskać więcej informacji na temat obu tych zjawisk.
Podsterowność - co to jest?
W przypadku podsterowności mamy do czynienia z sytuacją, w której przednie koła samochodu wpadają w poślizg. Innymi słowy, pojazd skręca słabiej, niż nakazuje to ułożenie kierownicy, przez co pojazd może wypadać na zewnętrzną część zakrętu albo w ogóle nie reaguje na kierownicę i jedzie prosto. Najbardziej podatne na podsterowność są samochody posiadające napęd na przednie koła oraz jednostki napędowe umieszczone centralnie. Ryzyko takiego zjawiska jest większe przy jeździe z większą prędkością oraz po drogach, które sprzyjają podsterowności.
Podstawowe informacje na temat nadsterowności
Nadsterowność jest z kolei sytuacją, w której tylna część samochodu ucieka na zewnątrz, a przednia część zbliża się w kierunku środka łuku. Wygląda to trochę tak, jakby tył chciał wyprzedzić przód samochodu. W skrajnie niebezpiecznych przypadkach takie zjawisko prowadzi do obrotu wokół własnej osi oraz wypadnięcia z drogi. Bardziej podatne na nadsterowność są samochody wyposażone w napęd na tylne koła. Ważną przyczyną nadsterowności jest utrata przyczepności tylnych kół poprzez ich zbyt słabe dociążenie na zakręcie i chwilowy nadmiar mocy. Trzeba jednak dodać, że takie zjawisko jest również możliwe w samochodach wyposażonych w inne rodzaje napędu.
Sposób postępowania w przypadku podsterowności i nadsterowności
Dobrą wiadomością jest to, że producenci samochodów biorą pod uwagę możliwość wystąpienia tych niebezpiecznych zjawisk. W związku z tym w nowoczesnych pojazdach stosowane są różne systemy kontroli trakcji, takie jak na przykład ESP. Przy nadsterowności takie systemy wyhamowują zewnętrzne przednie koło sprawiając, że pojazd zaczyna się poruszać po łuku zewnętrznym. Przy podsterowności takie systemy wyhamowują tylne wewnętrzne koło. Po przywróceniu toru jazdy hamowane jest również koło zewnętrzne z tyłu, aby zmniejszyć prędkość pojazdu.
Brak takich systemów wymaga od kierowcy posiadania pewnych umiejętności. Przy poślizgu nadsterownym, gdy na przykład tył skręcił w lewo, koła należy ustawić w prawo. Przy podsterowności warto pamiętać o puszczeniu pedału gazu i stopniowym wytraceniu prędkości. Przednie koła szybciej odzyskają przyczepność, jeśli nie będą nadmiernie skręcone. Gwałtowne hamowanie w przypadku takiego poślizgu nie jest dobrym pomysłem, ponieważ może nawet pogorszyć sytuację.
Oczywiście nie każdy wie jak zachować się w takich nagłych sytuacjach na drodze. Warto przygotować się na taką ewentualność biorąc udział w specjalistycznych szkoleniach oferowanych przez różne ośrodki w Polsce. Dzięki nim nadsterowność czy też podsterowność nie będzie już stanowić dużego problemu.
Uwaga: Więcej informacji znajdziesz na portalu 24opony.pl. Sprzedawcy opon całorocznych, zimowych oraz letnich!