Ostrowscy policjanci przyjęli zgłoszenie o oszustwie. Tym razem przestępca podał się za pracownika banku. Mężczyzna namówił 31-latka na zaciągnięcie pożyczki w wysokości 48 000 złotych i wpłatę tych pieniędzy do wpłatomatu na konto oszusta.
W dniu wczorajszym tj. 10 sierpnia br., do ostrowskiej jednostki zgłosił się 31-letni mieszkaniec powiatu ostrowskiego, który zgłosił oszustwo metodą na tzw. pracownika banku. Jak relacjonował mężczyzna, odebrał telefon i został poinformowany przez osobę podającą się za pracownika banku, że ktoś włamał się na jego konto bankowe i złożył wniosek o pożyczkę.
Rozmówca przekonał mężczyznę, że aby nie stracić tych pieniędzy, musi złożyć w banku wniosek kredytowy na kwotę 48 000 złotych. 31-latek wykonał polecenia fałszywego pracownika banku i uzyskał pieniądze w placówce. Następnie pieniądze wpłacił do wpłatomatu za pomocą kodów BLIK, podanych przez oszusta.
Oszust aby wzbudzić wiarygodność „przekierował” telefonicznie mieszkańca powiatu ostrowskiego do fałszywego prokuratora, który nakazał, aby wykonywał wszystkie czynności, które są zlecone przez pracownika banku.
Niestety, mimo wielu informacji medialnych, wciąż dochodzi do oszustw różnymi metodami: „na wnuczka”, „na policjanta”, czy jak w ostatnim czasie „na pracownika banku".
Pamiętajmy! Scenariusz ataków wykorzystujących spoofing telefoniczny jest zwykle taki sam, a przynajmniej zbliżony. Oszust stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji, najczęściej informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy. Na telefonie zwykle wyświetla się numer infolinii banku, dlatego połączenie nie wzbudza żadnych podejrzeń. Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy, podanie danych konta bankowego czy kodu systemu płatności mobilnych powinno się traktować jako próbę oszustwa.
Apelujemy o ostrożność i rozwagę podczas telefonicznych rozmów z nieznajomymi osobami. Pamiętajmy, że oszuści manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kieruj się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Rozłącz się i skontaktuj z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje. Można też osobiście udać się do oddziału, by rozwiać wszelkie wątpliwości.
Spoofing telefoniczny, czyli popularne oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę. Przy wykorzystaniu konkretnych rozwiązań technologicznych dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego.