Mieli zaprojektować plac budowy zgodnie z przepisami budowlanymi, zasadami bezpieczeństwa oraz usprawnieniem robót. To co przygotowali uczniowie ZSB-E to nie tylko projekt, ale zminiaturyzowany świat!

„Zgodnie z Prawem budowlanym teren budowy obejmuje przestrzeń, w której prowadzone są roboty budowlane wraz z przestrzenią zajmowaną przez urządzenia zaplecza budowy. Przed rozpoczęciem wszelkich robót budowlanych warto przygotować teren budowy, aby usprawnić i zabezpieczyć przyszłe prace budowlane. Poprzez zagospodarowanie należy uznać rozmieszczenie na terenie budowy, zgodnie z przepisami i zasadami wiedzy technicznej, maszyn i innych urządzeń technicznych, składowisk materiałów i konstrukcji budowlanych, a także wykonania dróg i przejść, umożliwiających przyszłą pracę. Istotne jest również, aby wybudować tymczasowe ogrodzenie, co uniemożliwi dostęp do terenu osobom nieupoważnionym. Warto również zainstalować na terenie budowy odpowiednie oświetlenie, które niewątpliwie będzie pomocne przy wykonywaniu prac po zmroku czy też w nocy” czytamy w poradniku Infor.pl.

Jak się okazuje uczniowie klasy B2 Technikum Nr 3 im. Ernesta Malinowskiego ostrowskiego Zespołu Szkół Budowlano-Energetycznych lekcję z tego zakresu odrobili wzorowo. W ramach przedmiotu „pracownia organizacji robót budowlanych” młodzież otrzymała za zadanie sporządzenie, w dowolnie wybranej technice, przykładowego zagospodarowania placu budowy. Wszystko zgodnie z zasadami poznanymi na lekcji. W zadaniu nauczycielka stawiała na swobodę działania twórczego, pozwalając na tworzenie prac przestrzennych.

- „Taka metoda prowadzenia zajęć pozwala nie tylko na rozwijanie kreatywności uczniów, ale również na weryfikację realizacji zadania zgodnie z  zamierzeniem" – powiedziała Ewa Szymańska, nauczyciel przedmiotu.

Efekt końcowy przerósł oczekiwania. Grupa uczniów w składzie: Wiktoria Sikora, Wojciech Ulatowski, Adam Krowicki, Bartosz Pawłowski, Jakub Pietralczyk z wielkim profesjonalizmem zaprojektowała plac budowy, a do tego z wielką pieczołowitością zbudowała makietę dającą pojęcie o całości, nawet osobom spoza branży budowlanej. Co ciekawe praca daje również wyobrażenie, jak wygląda obiekt w warunkach sztucznego oświetlenia nocą.

zdjecie

Jak wyjaśnia nauczyciel przedmiotu, w praktyce makieta często wykorzystywana już jest na etapie projektowym, gdyż staje się namacalnym i zauważalnym modelem dla inwestorów oraz potencjalnych odbiorców. Stanowi miniaturę, posiadającą wiele cech wspólnych z projektowanym obiektem, dając wyobrażenie o całości, nawet osobom spoza branży budowlanej. Niezwykłe prace uczniów ostrowskiej „budowlanki’ dostępne są do obejrzenia w szkolnej bibliotece.

Dodał(a): Romana Ogórkiewicz
Odwiedzin: 65
1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 6.jpg 7.jpg 8.jpg 9.jpg Plac budowy - projekt