Oszuści nie ustają w poszukiwaniu swoich ofiar. Pamiętajmy, że sprawcy wymyślają coraz to nowsze metody działania, chcąc wyłudzić od nas pieniądze. Dlatego apelujemy! Każdy kto dzwoni i prosi o pieniądze lub dostęp do naszego konta bankowego to oszust! Bądźmy rozważni i ostrożni wpuszczając nieznajomych do swojego domu. Wystarczy, że każdy z nas zadzwoni do osoby starszej, członka swojej rodziny i ostrzeże ją przed sposobem działania oszustów. Niech każdy senior powie o tym swojej sąsiadce lub sąsiadowi. W ten sposób błyskawicznie możemy przyczynić się do zwiększenia świadomości osób starszych o istniejącym zagrożeniu. Wiedząc jak działają przestępcy seniorzy nie dadzą się oszukać!

Sprawcy wprowadzają swoje ofiary w błąd, podając się za członka rodziny – tej bliższej i dalszej, przyjaciół, akwizytorów lub pracowników różnych instytucji, firm ubezpieczeniowych, administracji, poczty, energetyki itp., czy nawet za policjanta.

Coraz częściej jednak osoby starsze, słysząc o tych metodach działania oszustów, nie dają się nabrać. Dlatego, aby było ich jeszcze więcej, oprócz informacji, które przekazuje Policja, sami rozmawiajmy też z naszymi rodzicami, babciami i dziadkami. Ostrzeżmy ich nim będzie za późno.

Nie reagujmy pochopnie na hasło: syn, wnuczek, siostrzenica potrzebują pomocy - gdy tylko usłyszymy głos w słuchawce. Sprawdźmy informacje w rodzinie, a gdy mamy podejrzenia co do przestępczego działania osoby, powinniśmy o zdarzeniu powiadomić Policję.

Pamiętajmy, że sami również możemy zweryfikować dzwoniącego. Warto zadzwonić bezpośrednio do tych osób i sprawdzić. W większości przypadków mamy numer telefonu do syna, córki czy wnuczka. Nie bójmy się do nich zadzwonić i ustalić, czy przedstawiona sytuacja ma miejsce. Lepiej wykonać jeden telefon więcej, niż stracić swoje oszczędności i przekazać je przestępcom.

Nawet, gdy osoba podaje się za policjanta, warto zapytać, z jakiej jest jednostki. Po zakończeniu rozmowy również możemy to sprawdzić, dzwoniąc na numer alarmowy, czy informując o tym zdarzeniu naszego dzielnicowego.

Policjanci ostrzegają również osoby sprzedające na portalach internetowych (typu olx.pl, Vinted.pl). Musimy uważać na oszustów wysyłających poprzez aplikację WhatsApp linki do fałszywy stron w celu otrzymania płatności. Mechanizm działania w tym przypadku jest następujący. Sprawca oszustwa podający się za potencjalnego kupującego za pomocą komunikatora WhatsApp nawiązuje kontakt z osobą sprzedającą. Kupiec zapewnia sprzedawcę, że już dokonał zapłaty i wysyła mu link do strony „pozwalającej na finalizację transakcji” i otrzymanie płatności. Tymczasem to spreparowana witryna (np. OLX, VINTED), gdzie następnie „w celu otrzymania pieniędzy za wystawiony przedmiot z ogłoszenia” w panelu (fałszywym – udającym np. operatora transakcyjnego PayU) sprzedawca ma podać m.in. dane karty lub login i hasło dostępowe do bankowości internetowej swojego rachunku. Pod żadnym pozorem nie należy tego robić!

Przestępcy podają się za lekarzy, pracowników administracji, wnuczków, uzdrowicieli, a nawet policjantów! Apelujemy, żeby nie wpuszczać do domu nieznajomych osób, nie przekazywać obcym pieniędzy, nie instalować żadnych aplikacji do zdalnego kierowania pulpitem, nie udostępniać swoich danych, a przede wszystkim WERYFIKOWAC INFORMACJE, KTÓRE SĄ NAM PRZEKAZYWANE.

Pamiętajmy! W przypadku otrzymania telefonu z prośbą o przekazanie pieniędzy od osoby podającej się za policjanta możemy być pewni – rozmawiamy z oszustem! W takiej sytuacji należy jak najszybciej się rozłączyć i skontaktować z Policją. Jeden telefon wystarczy, by uchronić się przed utratą oszczędności całego swojego życia.

Co zrobić, aby nie paść ofiarą oszustów?

  • nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz,

  • nie ufaj osobom, które telefonicznie podają się za krewnych lub ich przyjaciół i proszą o gotówkę, ,

  • gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo, koniecznie powiadom Policję - telefon 112,

  • jeśli, ktoś zapuka do naszych drzwi, przedstawiając się za pracownika jakiejś instytucji, zanim go wpuścimy, potwierdźmy to, dzwoniąc np. do tej instytucji lub prosząc o okazanie odpowiedniego dokumentu,

  • możemy również umówić się z nim na inny termin, zapewniając sobie w tym okresie obecność w naszym domu jeszcze kogoś innego z członków rodziny,

  • nie zawierajmy umów zanim się z nimi dokładnie nie zapoznamy

 

EGJ/MM/IL